متن استاتیک شماره 54 موجود نیست متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1403/04/18
  • - تعداد بازدید: 229
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
دانشکده پیراپزشکی

همزمان با روز جهانی فنیل کتونوری برگزار شد: بازدید معاونت محترم بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از آزمایشگاه غربالگری نوزادان دانشکده پیراپزشکی

مسئول فنی آزمایشگاه غربالگری نوزادان دانشکده پیراپزشکی، از حضور معاونت محترم بهداشت دانشگاه و بازدید از خدمات و فعالیت‌های این آزمایشگاه، همزمان با روز جهانی بیماری فنیل کتونوری، خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده پیراپزشکی، دکتر "ریتا عرب‌سلغار" ضمن عرض خوشآمد و خیر مقدم به دکتر "عباس رضاییان زاده" و گرامیداشت این روز، گفت: 28 ژوئن روز جهانی بیماری فنیل کتونوری است این روز به منظور افزایش و آگاهی عمومی در مورد این بیماری و حمایت از بیماران و خانواده های آنان اختصاص دارد. وی با اشاره به اینکه در بیماری PKU کمبود آنزیم «فنیل­آلانین‌ هیدورکسیلاز» موجب تجمع «فنیل­آلانین» و «متابولیت‌های» آن در بدن می‌شود افزود این متابولیت­‌ها، متابولیسم بدن را مختل کرده و موجب صدمه­ مغزی به کودکان می­شوند.

دکتر رضائیان زاده نیز ضمن بازدید از آزمایشگاه غربالگری نوزادن و بررسی گزارشات ارائه شده، از بنیانگزاران، مسئولان و کارشناسان اداره کننده این مرکز که خط اول تشخیص و غربالگری نوزادان بیماری فنیل‌کتونوری، کم‌کاری تیروئید، گالاکتوزومی و فاویسم استان فارس در سالهای اخیر بوده‌اند تقدیر و تشکر نمود. وی خاطرنشان کرد معاونت بهداشت  دانشگاه با همکاری و تلاش مسئولان، اساتید و کارشناسان برای بهبود فرایندها و عملی نمودن ایده‌های جدید تلاش می‌کند و امید است بتوانیم با رفع هر گونه مشکل و چالش، گام‌های اساسی در تامین و ارتقاء سلامت نوزادان و جامعه برداریم.

در ادامه دکتر عرب‌سلغار بخشی از خدمات و فعالیت‌های این آزمایشگاه را تشریح کرد. وی گفت: این مرکز به همت دکتر "حمیدرضا کازرونی" عضو هیئت علمی گروه علوم آزمایشگاهی برای اولین بار در کشور در 15 آذرماه 1379، به منظور شناسایی زودهنگام نوزادان مستعد ابتلا به بیماریهای متابولیک فعالیت خود را آغاز نمود. در بدو تاسیس آزمایشات G6PD  برای تشخیص بیماری فاویسم،TSH  برای تشخیص بیماری کم‌کاری تیروئید و Phe جهت تشخیص بیماری فنیل‌کتونوری انجام می‌شد و از تاریخ 1/۵/1385 تست Gala جهت تشخیص بیماری گالاکتوزمیا به زمره آزمایشات افزوده شد. این مرکز باتشخیص به موقع بیماری های فنیل کتونوری، کم‌کاری تیرویید و بیماری گالاکتوزومی و جلوگیری از وقوع عقب ماندگی ذهنی ناشی از این بیماری‌ها در هزاران نوزاد، منشا خدمات فراوانی به جامعه استان فارس در طی سالهای متمادی بوده است.

دکتر عرب‌سلغار با تشکر از همکاری و پشتیبانی حوزه معاونت  بهداشت دانشگاه، از تلاش‌های صورت گرفته توسط مسئولان قبلی آقایان "امیرحسین گنج‌کریمی" و دکتر "حسین قهرمانی"، همچنین کارشناسان فنی پیشکسوت آزمایشگاه خانم‌ها "سودابه‌وفایی"، "خدیجه‌نوروزیان"، "نجمه‌دوکوهکی"، لادن‌دانشمند"، "نجمه‌رنجبر" و "فاطمه‌شمس" قدردانی نمود.

شایان ذکر است است برای غربالگری بیماری فنیل کتونوری در بدو تولد بین ۳ تا ۵ روزگی، آزمایشات مرتبط انجام و نوزادان مبتلا، به موقع شناسایی و اقدامات درمانی مناسب آغاز می شود. بیماران مبتلا تحت رژیم درمانی خاص قرار گرفته و با انجام مداوم آزمایش خون، از سطح مناسب فنیل­آلانین در خون اطمینان حاصل می‌شود.

 

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 105028
کلیدواژه

تصاویر